-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49487 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

چرا از آموزه هاي ثابت قرآن در دروس دانشگاهي و عرصه هاي علمي استفاده نمي كنيم ؟
اسلام با ظهور خود فرهنگ نويني را به بشريت ارزاني داشت و با طرح مفاهيم جديد، بينش انسان ها را دگرگون ساخت ، اين مفاهيم كه از مجراي وحي و سنت رسول خدا ( ص ) كه ترجمان حقيقي وحي بود، نازل شد و با عمل و رفتار مومنان در شبه جزيره عربستان بسط يافت ، بنيان هاي تكوين يك امت واحد جهاني را فراهم آورد .قرآن شريف ، سفارش هاي مكرري نسبت به انديشيدن و تميز درست از نادرست دارد و اين سفارش ها كاملا منطقي است . اين كتاب عظيم چنان كه عقل راراهنماي انسان ميداند، از فرد بشر مي خواهد تا حكمت و رشد خود راگسترش دهد [ در اين باب نگا : تفكر از ديدگاه اسلام عباس محمود عقاد،ترجمه محمدرضا عطايي ، بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي ،مشهد، چاپ اول 1371 ش ، صص 26 - 9 ] . همچنين در اين كتاب بي نظيرآموزه هايي وجود دارد كه سمت و سوي حركت آدمي را به كلي دگرگون ساخته است . آموزه هايي در باب اخلاق ، خداشناسي ، انسان شناسي ،جهان شناسي ، تاريخ و ...حضرت رسول ( ص ) با سيره عملي و گفتار زباني وبعد از او ايمه ( ع ) كوشش كردند تا اين آموزه ها را به طور صحيح و درست براي ما تفسير نمايند، هر چند به دلايلي نشد آنچه را كه حق اين كتاب بود به بشريت ارزاني دارند .اما بايد به اين نكته توجه داشت كه هدف اصلي و اولي قرآن شريف كدام يك از اين آموزه ها بوده است ، آيا علاوه بر طرح مسايلي چون خداشناسي ، انسان شناسي ، راهنماشناسي و اخلاق ، مواردي چون جهان شناسي به معني شناخت جهان و طبيعت مانند فيزيك ، گياه شناسي ،زمين شناسي ، ستاره شناسي و در يك كلام دانش تجربي نيز مد نظر وحي بوده است تا ما انتظار داشته باشيم كه چنين قضايايي نيز در قرآن طرح شده باشد؟! به نظر مي رسد قرآن كتاب انسان سازي است تاآنچه را كه بشر در راه تكامل حقيقي يعني تقرب به خداي متعال نياز دارد به او بياموزد .بر اين اساس آموزه هايي كه در ارتباط مستقيم با اين مساله بوده اند مورد اهتمام آيات قرآن اند؛ يعني در باب خداشناسي ، انسان شناسي ، معادشناسي ،راهنماشناسي ، اخلاق و احكام عبادي . اما در باب جهان ، طبيعت و مسايل فيزيكي و جسماني بدن ، قرآن به طور استطرادي و تطفلي بحث كرده است وشايد هيچ آيه اي را نيابيم كه مستقلا و مستقيما به ذكر آفرينش جهان وكيفيت وجود آسمان ها و زمين پرداخته باشد .در برخي موارد، گفت و گو ازآفرينش جهان و انواع آفريده ها براي آگاهانيدن انسان و رهنموني اوست به عظمت الهي و سترگي حكمت هايي كه خدا در آفرينش به كار برده است . درپاره اي مواضع نعمت هاي خدا در آسمان و زمين به تفصيل يادآوري شده است تا انگيزه اي باشد براي شكر و حق شناسي ، و در همه جا ممكن است اين هدف مد نظر باشد كه انسان با نگرش به عالم از آن جهت كه آفريده خداو در چنبره تدبير اوست ، معرفت فطري و شناخت حضوري خود راشكوفايي دهد و شدت و نيروي بيشتري بخشد [ معارف قرآن ، محمدتقي مصباح يزدي ، موسسه در راه حق قم ، چاپ اول 1367 ش ، ج 1، صص 226 - 225 ] . با توجه به اين نكته ، در پاسخ به پرسش شما خاطرنشان مي شويم كه اگر مقصود شما از نظريات قرآن در باب آموزه هايي باشد كه هدف اولي و اصلي قرآن است ، بله در اين جهت ما بايد كوشش كنيم تاآموزه هاي قرآني را محور نظريات علمي خود قرار دهيم و از آنها سودجوييم ، به راستي ما در انسان شناسي و اخلاق و حتي مباحث خداشناسي ،راهنماشناسي و معادشناسي هنوز مطالب ناگفته بسياري در قرآن داريم كه بااستخراج و انتظام منطقي آنها مي توانيم مسايل جديدي را در اين ساحت هابه جهان بشريت عرضه كنيم . اما اگر منظور شما آموزه هايي در ساحت دانش تجربي باشد كه هدف اولي و اصلي قرآن نبوده و در اين مورد تنها به ذكركلياتي استطرادي اكتفا شده است ، به نظر ما نبايد تلاش بيهوده اي را آغازكنيم ، چنان كه برخي چون رشيد رضا در تفسير ( ( المنار ) ) و طنطاوي در تفسير ( ( الجواهر في تفسير القرآن ) ) كوشش كردند كه بسياري از مسايل علمي را باآيات قرآن تطبيق دهند .زيرا از آن جا كه اين آيات جنبه استطرادي داشته ، درهيچ زمينه ، هيچ گاه به بحثهاي تفصيلي در اين باب نپرداخته بلكه به همان اندازه كه هدف قرآن در هدايت مردم تامين مي شده بسنده كرده است ، به همين جهت برخلاف بسياري از آيات ديگر، اين آيات غالبا داراي ابهام هايي است و كمتر مي توانيم نظر قطعي در اين مورد به قرآن نسبت دهيم [ براي آگاهي بيشتر نگا : همان ، صص 232 - 228 ] . در اينجا تذكر چند نكته لازم و ضروري است : 1- هر چند قرآن به دانش تجربي چنان كه توضيحش گذشت نپرداخته است ولي با لحن خاصي انسان را تشويق و ترغيب نموده است كه در اين باب به كند و كاو و جستجو و كشف عالم طبيعت بپردازد [ نگا : اعراف ، آيه 185 ؛ غاشيه ، آيه 20 - 17 ؛ بقره ، آيه 164 و ...] 2-خداوند حجت باطني به عنوان عقل براي انسان قرار داده است تا در پرتو آن بشر خود دست به خلاقيت زده و با استفاده از آن مجهولات جهان طبيعت راكشف نمايد .در حقيقت اين موضوع به انسان واگذار شده است . از اين رو دراين باب بايد از عقول ديگران و تجارب آنها سود جويد .3- علوم اسلامي همچون تفسير، فقه ، اصول ، حديث ، نحو، بلاغت ، تاريخ ، اخلاق ، فلسفه وكلام هر چند در پرتو هدايت هاي رسول خدا ( ص ) و پايه گذاري حضرت علي ( ع ) پديد آمد ولي بسط و تسديد آن توسط انسان صورت گرفت و آدمي با عقل خود آن را توسعه بخشيد .بنابراين علوم غيراسلامي نيز مي تواند باخود آدمي رشد و بالندگي خود را به دست آورد [ در اين باب نگا : ظهورشيعه ، علامه سيد محمد حسين طباطبايي ، انتشارات فقيه ، تهران ، چاپ اول ، 1360 ش ، صص 44 - 33 ] . 4- تطفلي و استطرادي بودن برخي ازآموزه هاي قرآني در باب دانش تجربي به اين معنا نيست كه آنها پندارهاي خيالي اند كه براي ارايه يك پيام ارزشي ساخته و پرداخته شده باشند .حاشاو كلا كه چنين باشد .گزارش هاي وحي از خلقت آسمان و زمين كلام خداوندي است كه بهتر و برتر از همگان به اسرار خلقت و چگونگي آفرينش آگاه است . مقصود آن بود كه قرآن در پي تبيين چنين آموزه هايي نبوده است واز اين رو اين سلسله آيات با ابهام مطرح شده است . در واقع با اين سلسله آيات ، خداوند آدمي را تحريك و تشويق و ترغيب نموده است تا با استمداداز عقل خود به كشف رازهاي مجهول آن نايل آيد .5- ناگفته نماند كه نگاه ديني قرآن به طبيعت و تاريخ از يك امتياز عمده نسبت به نگاه مفسران مادي طبيعت برخوردار است ؛ زيرا قرآن همراه با طرح اين مسايل ، به علت فاعلي و غايي حوادث طبيعي و تاريخي نيز توجه مي دهد و در نتيجه علوم طبيعي و اجتماعي را با دو بال ( ( هو الاول ) ) و ( ( هوالاخر ) ) تا اوج گاه مبدا و معادپرواز مي دهد [ شريعت در آيينه معرفت ، آيت الله عبدالله جوادي آملي ،مركز نشر فرهنگي رجا، تهران ، چاپ اول ، 1372، صص 166 - 164 ] . به هرروي ما بايد در برخي آموزه هاي قرآني كه اهتمام اولي به آن شده است ،نظريات آن را استخراج كرده و به جهانيان عرضه نماييم ولي در بعضي ازدانش ها چون دانش تجربي و تاريخي بايد با استمداد از عقل بشري و تبادل آرا و افكار، از ديدگاه دانشمندان در كشف مجهولات خويش استفاده نماييم. ;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.